tato koncepce nebere v úvahu vliv trhu (vliv D), předpokládá, že všechny výrobky budou prodány (jestliže se vyrobilo méně, každá jednotka musí být prodána za vyšší cenu, aby se pokryly N a byl vykázán Z), nejasná představa o elasticitě D a cenách konkurence, odhad odbytu (resp. očekávaný obrat), výpočet AC a stanovení fixní přirážky v % AC (průměrná přirážka se liší podle druhu zboží (pro sezónní, luxusní a speciální - tj. cenově nepružné zboží s nároky na skladování, manipulaci, rychle podléhající zkáze apod.)
- N + přirážka = prodejní cena (pokrývá N přímé a nepřímé a přináší firmě Z kalkulační (účelové) třídění N
- tato koncepce používá také prostředníky (MO i VO) - přidá k ceně od výrobce přirážku = obchodní rozpětí, kt. je nutná k dosažení Z a úhradě obchodních N ( nemůže je vypočítat přesně na základě svých zkušeností se zbožím a trhem), je různá podle druhu zboží, způsobu prodeje (samoobsluha x pultový prodej), charakteru výrobku (nábytek, klenoty, kožešiny x drogerie).
- jestliže není možné za tuto cenu prodat obch. rozpětí
- Odhad poptávky po výrobku
- nutno u nových výrobků ( zavedené výrobky - ceny způsobená v N díky inovaci výrobku akceptována)
stanovit pravděpodobnou cenu a v tomto rozmezí zkoumat a odhadovat D (výhodnější je stanovit úvodní cenu vyšší, její pak trh přijme jako slevu) x nové výrobky, které trh nepřijme - market failures
Žádné komentáře:
Okomentovat