• Nadnárodní podniky = realizace částí výroby v zahraničních filiálkách
důvody: nasycení současných trhů, možnost obejít celní bariéry, mírnější legislativa v oblasti ekologie apod.
- jejich obrat je vyšší než celý objem svět. obchodu, např. Coca-Cola, GM, Philips, Procter &Gamble
objem vývozu, výroby v zemích, kde se vyplatí globalizace svět. hospodářství (národní státy ztrácejí vliv na velké fy, stávají se na nich závislými)
- org. uspořádání: 1/2 20. stol. - multinacionální model - geografické řízení
po 2. sv. v. - internacionální model - obchodní řízení
70. - 80. Léta - globální model - funkcionální řízení
současnost - transnacionální model - maticové řízení, nezávislá a specif. A a kapacity, znalosti společně, dělit do zahraničních. jednotek, diferencované příspěvky národních jednotek k integrovaným zahraničním operacím
19. Cíle podniku. Modely maximalizace zisku, manažerské modely
20. Poptávka na trhu s výrobky a podnikové rozhodování. Rozhodování podniku na trhu výrobních faktorů. Podnik a jeho chování v různých tržních strukturách. Cenová politika podniku
Žádné komentáře:
Okomentovat