Sémantická modelace textu: Zdeněk Kožmín (z díla Interpretace básní):
vytyčování významových ohnisek básně = základní princip, sémantické průsečíky, v nichž jsou dominanty básníkovy výpovědi- např. vytyčení polarity významu (dvojpólovost)
lze ji provést několika způsoby:
využitím polarity: protiklad v textu (tma- světlo, mráz- teplo)
vytyčení klíčových slov: dominantní pojem určující význam textu (láska, žal, láska v Máchově Máji)
konfrontace textů téhož autora: dvě básně, hledání styčných bodů, ale i rozdíly
báseň jako synekdocha autora a díla: část za celek, celek za část, poukazuje se a na sepětí jedné části básně s celkem- sbírkou i celým dílem, u titulní básně sbírky Těžká hodina- Jiří Wolker
konfrontace textů dvou různých autorů: mají podobný styl, stejná výpověď, nebo naopak rozdíly, zjišťování podobnosti, autoři mohou sdělovat stejné obsahy rozdílným způsobem
Tma jako v hrobě, mráz v okna duje,
v světnici teplo u kamen,
v krbu se svítí, stará podřimuje,
děvčata předou měkký len.
Karel Jaromír Erben: Kytice- Štědrý den
2 póly:
mráz- teplo
tma- v krbu se svítí
stará- děvčata
podřimuje- předou
hrob- světnice
duje- podřimuje
Před žádnou, žádnou záhadou
své šíje neskloníme,
o nebes klenby nejzazší
svým duchem zazvoníme.
Jan Neruda: Písně kosmické (1878)
My roztrhneme každou clonu,
my přelomíme každý vzdor,
od Hestera až k Orionu
ve moři světla, mořem tónů
kdy písně naší zahřmí chór.
Jaroslav Vrchlický: Dům a svět (1878)
obě básně jsou psané jambickým veršem
Žádné komentáře:
Okomentovat