Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Interpretace básní:

Sémantická modelace textu: Zdeněk Kožmín (z díla Interpretace básní):

  • vytyčování významových ohnisek básně = základní princip, sémantické průsečíky, v nichž jsou dominanty básníkovy výpovědi- např. vytyčení polarity významu (dvojpólovost)

  • lze ji provést několika způsoby:

  1. využitím polarity: protiklad v textu (tma- světlo, mráz- teplo)

  2. vytyčení klíčových slov: dominantní pojem určující význam textu (láska, žal, láska v Máchově Máji)

  3. konfrontace textů téhož autora: dvě básně, hledání styčných bodů, ale i rozdíly

  4. báseň jako synekdocha autora a díla: část za celek, celek za část, poukazuje se a na sepětí jedné části básně s celkem- sbírkou i celým dílem, u titulní básně sbírky Těžká hodina- Jiří Wolker

  5. konfrontace textů dvou různých autorů: mají podobný styl, stejná výpověď, nebo naopak rozdíly, zjišťování podobnosti, autoři mohou sdělovat stejné obsahy rozdílným způsobem


Tma jako v hrobě, mráz v okna duje,

v světnici teplo u kamen,

v krbu se svítí, stará podřimuje,

děvčata předou měkký len.

Karel Jaromír Erben: Kytice- Štědrý den


2 póly:

  • mráz- teplo

  • tma- v krbu se svítí

  • stará- děvčata

  • podřimuje- předou

  • hrob- světnice

  • duje- podřimuje


Před žádnou, žádnou záhadou

své šíje neskloníme,

o nebes klenby nejzazší

svým duchem zazvoníme.

Jan Neruda: Písně kosmické (1878)


My roztrhneme každou clonu,

my přelomíme každý vzdor,

od Hestera až k Orionu

ve moři světla, mořem tónů

kdy písně naší zahřmí chór.

Jaroslav Vrchlický: Dům a svět (1878)


  • obě básně jsou psané jambickým veršem

Žádné komentáře:

Okomentovat