Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Tři typy motivace:

  1. kompoziční: motiv podmíněn kompozičně- falešné motivace- detektivky

  2. realistická: usiluje o vzbuzení iluze pravděpodobnosti platné jen relativně

  3. estetická: určité motivy se pokládají za neestetické a proto se z motivace vylučují

  • zpomalování proudu vyprávění:

  1. digrese: dějové odbočky od hlavního proudu vyprávění, úvahové a popisné pasáže

  2. epizody: takové digrese, které jsou sami o sobě dějově uzavřeny

  • charakteristika postav:

  1. přímá

  2. nepřímá

  3. vývojová


  • Narativní způsoby v české literatuře (Lubomír Doležel):

  • rozlišuje pásmo postav a pásmo vypravěče

  • v klasickém vyprávění obě pásma splývají využitím tzv. polopřímé řeči nebo neznačené přímé řeči

  • rétorickými formami: rozumí Doležel vyprávěcí způsoby komentující, hodnotící a vykládající

  • subjektivní Er- forma: je smíšená řeč, kde splývá osobní hledisko s vypravěčem ve 3. os.

  • objektivní Ich- forma: znamená vyprávění postavy, která nezúčastněně pozoruje („oko kamery“) a je součástí fiktivního světa


  • Franz Stanzel- Teorie vyprávění:

  1. autorská vypravěčská situace: vyznačuje se vnější perspektivou a neidentičností vypravěče, vševědoucí vypravěč dává nahlížet do příběhů, autor je vševědoucí, autor vše ví, je odlišen vypravěč a postavy (Walter Scott: Ivanhoe)

  • personální vypravěčská situace: charakterizuje ji neidentičnost a vnitřní perspektiva reflektora (odraz, reflexe světa ve vědomí románové postavy)- nahlížíme do myšlenek postavy, reflektor- vyvolává zdání bezprostřednosti probíhajícího děje, ten kdo myslí, jedná, prožívá, ale nemluví ke čtenáři, čtenář nahlíží do vypravěčova vědomí (James Joyce: Odysseus)

  • vypravěčská situace první osoby: vymezuje vnitřní perspektivu vypravěče totožného se světem hlavní postavy (Ludvík Vaculík: Sekyra)


19. Teorie dramatu (drama jako literární fakt, hlavní a vedlejší text dramatu)

Žádné komentáře:

Okomentovat