vsuvka nebo doplnění významového celku, vložením nové myšlenky
z nepatrného detailu se parenteze mění v stále významnější prostředek básnické řeči, může hrát v básni nejrůznější role, nejběžnější je funkce zpřesňující glosy
např.: Ač plakal a rty se chvěly (zpozdilá!), připravila se k noci (Antonín Sova)
tím, že v básni oddělena a osamocena, má schopnost zapůsobit jako výrazný kontrast, jimž je i prosté konstatování osvětleno z neznámého úhlu a tím dramatizováno
např.:
Já velikou viděl jsem národní slavnost.
(V mém kraji je pusto a šero a ticho.)
Já viděl českých měst metropoli,
zřel muže se zlatým řetězem stát,
před nímž se korouhve ukláněly.
Petr Bezruč
gramaticky samostatné vložení myšlenky, oddělené od ostatního textu obyčejně pomlčkami
elipsa (výpustka):
z řeckého ellipsis = vynechání, chyba
expresivní syntaktická konstrukce
výpustka, tj. vynechání méně důležitých částí věty, které se dají domyslet
vyniká tím, že se vynechávají nepodstatné části věty, obyčejně slovesa, které jsou zřejmé příjemci z kontextu
rozlišujeme ustálenou a aktuální elipsu:
ustálená: se nachází ve frazeologismech, kde se vynechává sponové sloveso
např.: Kdo do tebe kamenem, ty do něj chlebem (hodí- hoď)
Hovořit stříbro- mlčet zlato (je)
aktuální: vzniká v hovorových jazykových projevech a vyskytuje se i v uměleckých dílech, které vnáší do textů hovornost a expresivnost
např.:
Slyšíte
Zpocené prsty začínají
chorus o zakouřených sálech a bílých
prašných cestách
V. Hrabě
vynechání méně důležitých, z kontextu snadno doplnitelných slov (nebo vět)
příčina silného citového rozrušení
ustálená nebo aktuální
hendyadis:
jedno prostřednictvím dvou
spočívá v tom, že se souřadnou formou vyjádří dvě představy, z nichž jedna je významově podřadná )zasypali ho věnci a kvítím- rozuměj věnci z kvítí)
spojení také dvou synonym, zpravidla substantiv, pro zesílení dojmu (její přízeň a láska)
Žádné komentáře:
Okomentovat