Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Strukturalismus:

  • soustředí se na zkoumání struktury literárního díla, jeho jednotlivých složek (slok, sov, odstavců, motivů,...) a především na jazyk a jeho funkce

  • každá složka díla má význam

  • důležité je jakým způsobem, gestem básním vybíral jednotlivé složky díla a jak je slučoval ve významovou jednotu- rekonstrukce

  • nazíral na literární dílo jako na objekt ke zkoumání

  • souvisel s lingvistikou a inspiroval se sémiotikou (nauka o významech a znacích), např. se inspiroval Saussurem (označující, označované)

  • upouští od hledání souvislosti mezi odrazem společenského dění v uměleckém díle a metodou a dílem jako takovým

  • částečně upouští od vztahu díla k autorovi a čtenáři

  • návaznost na strukturalismus- Zdeněk Kožmín- sémantická modelace textu (Interpretace básní): vytyčení významových a sémantických průsečíků ve kterých jsou dominanty básníkovy tvorby)

  • vrací zkoumání do sféry objektu

  • dílo = objekt = struktura složek (zejména jazykových), které mají svůj význam a je důležité se jimi zabývat

  • sémantika: nauka, která se zabývá významem slov a jazykových znaků

  • sémiotika: zabývá se znakovými systémy

  • upouští od společenského kontextu díla i od významu autorství a formy

  • přední český strukturalista- Jan Mukařovský

  • sémantické gesto: každá složka básnické struktury (literárního díla) je stejným právem nositelem významu. Jde o to, proč právě jednotlivé prvky fungují jako celek. Rozbor není omezen na jednotlivá díla.

  • metoda vychází z toho, že dílo je víc než pouhý součet prvků, je řízen vlastním vnitřním řádem (nejde o jednotlivé prvky = významná jednota každé složky)

  • inspirovaný ruskou formální školou (ruský formalismus)

  • snaha přejít od hodnocení struktury formy k všestrannějšímu hodnocení

  • v první fázi zájem o techniku literární stavby díla, snaha přiblížit se exaktním vědám, ale od 30. let díky Mukařovkému změny

  • druhá fáze- zájem o sociologické aspekty příznačné pro estetiku inspirované materialismem, přesto však hledí strukturalismus na vnitřní uspořádání díla

  • vše se týká textu, nezáleží na žánru, pro rozbor je podstatné samotné dílo

  • nepochopili, že existuje obsah a forma izolovaně

  • strukturalistický vývoj k marxistické ideologii

  • Pražský lingvistický kroužek:

Žádné komentáře:

Okomentovat