Samuel Beckett, Umberto Eco, Calvoni, Milan Kundera
pozitivismus:
dokončil cestu k umění jako objektu
snaha aplikovat v literárněvědné oblasti metodu některé vědní disciplíny z oblasti humanitních a přírodních věd
sociologický přístup: spojení vývoje literárního díla se společenským prostředím
biologický přístup: inspirace Darwinovou teorií vývoje
geografický přístup: dílo jako produkt země i kraje
fyziologický přístup: souvislost s autorem a jeho fyziologií
historický přístup: dílo je neopakovatelný historický fakt
psychologické a psychoanalytické přístupy: vztah s tvůrcem
komparastika: nejvýznamnější ze všech těchto přístupů, zkoumá literární dílo ve vztahu k předchozí i soudobé produkci
impresionismus:
nechce vědecké zkoumání literárního díla
jediným kritériem pro posouzení literárního díla je dojem, který dílo vyvolá v subjektu svého příjemce
nesměřuje k odhalení obecných zákonitostí, ale k hodnotovému soudu vyplývajícímu z kritikova prožitku díla
Žádné komentáře:
Okomentovat