běžný a relativně přesně vymezený žánr
tematicky zaměřena k zachycení marného zápasu člověka s přírodními nebo společenskými silami
děj je spádný a vyúsťuje nejčastěji ve smrt hrdiny
tento žánr má pevné místo v lidové slovesnosti
zpracovává téma ponurého rázu
končívá převážně katastrofou
tzv. tragédie psaná písní
v 19. a 20. st. se uplatnil i v psané literatuře (Karel Jaromír Erben, Jiří Wolker)
žánr klasické balady pěstuje K. J. Erben- nadpřirozené bytosti, síly- nositelé tragična
balada sociální:
nositeli tragična životní, sociální podmínky (Wolker, Neumann, Bezruč- Ostrava, Maryčka Magdónová)
romance:
určena především tematicky
v opozici k baladě volí optimistické téma- tato definice je velmi vágní a proto také autoři užívají označení romance pro různorodé texty
tematika milostná nebo romantická
je lehčího tónu než balada
např. Jan Neruda- Romance o Karlu IV.
idyla:
obrací se do oblasti venkovského a harmonicky pojaté života
v řeckém prostředí nazývána arkadická poezie a v římské literatuře zařazována pod název ekloga
původ v antice, starořecký původ
zakladatel: Theokrytos
idealizuje se prostý venkovský život, proti němu život ve městě
převládají popisy prostředí, krajinomalby a drobné hádky, roztržky mezi pastýři
ekloga:
římská varianta idyly
skladba s pastýřskou tematikou
milostné zápletky
problémy- soupeření ve zpěvu (Vergilius: Básně pastýřské, Jaroslav Vrchlický)
ekloga jako lyrický žánr se rozvíjela i na hranici renesance a baroka- německý teoretik Martin Opitz ji uvádí jako žánr pastýřské poezie
v novější francouzské literatuře se v této souvislosti uvádí i termín pastorální poezie, avšak v českém kulturním prostředí má pastorála jiný význam- jde o vánoční duchovní píseň, která má pastýřské téma
poéma:
ruská forma
skladba s lyricky rozvinutým syžetem
„básnická povídka“
obvykle společensky závažný problém
Žádné komentáře:
Okomentovat