- běžný a relativně přesně vymezený žánr 
- tematicky zaměřena k zachycení marného zápasu člověka s přírodními nebo společenskými silami 
- děj je spádný a vyúsťuje nejčastěji ve smrt hrdiny 
- tento žánr má pevné místo v lidové slovesnosti 
- zpracovává téma ponurého rázu 
- končívá převážně katastrofou 
- tzv. tragédie psaná písní 
- v 19. a 20. st. se uplatnil i v psané literatuře (Karel Jaromír Erben, Jiří Wolker) 
- žánr klasické balady pěstuje K. J. Erben- nadpřirozené bytosti, síly- nositelé tragična 
balada sociální:
- nositeli tragična životní, sociální podmínky (Wolker, Neumann, Bezruč- Ostrava, Maryčka Magdónová) 
romance:
- určena především tematicky 
- v opozici k baladě volí optimistické téma- tato definice je velmi vágní a proto také autoři užívají označení romance pro různorodé texty 
- tematika milostná nebo romantická 
- je lehčího tónu než balada 
- např. Jan Neruda- Romance o Karlu IV. 
idyla:
- obrací se do oblasti venkovského a harmonicky pojaté života 
- v řeckém prostředí nazývána arkadická poezie a v římské literatuře zařazována pod název ekloga 
- původ v antice, starořecký původ 
- zakladatel: Theokrytos 
- idealizuje se prostý venkovský život, proti němu život ve městě 
- převládají popisy prostředí, krajinomalby a drobné hádky, roztržky mezi pastýři 
ekloga:
- římská varianta idyly 
- skladba s pastýřskou tematikou 
- milostné zápletky 
- problémy- soupeření ve zpěvu (Vergilius: Básně pastýřské, Jaroslav Vrchlický) 
- ekloga jako lyrický žánr se rozvíjela i na hranici renesance a baroka- německý teoretik Martin Opitz ji uvádí jako žánr pastýřské poezie 
- v novější francouzské literatuře se v této souvislosti uvádí i termín pastorální poezie, avšak v českém kulturním prostředí má pastorála jiný význam- jde o vánoční duchovní píseň, která má pastýřské téma 
poéma:
- ruská forma 
- skladba s lyricky rozvinutým syžetem 
- „básnická povídka“ 
- obvykle společensky závažný problém 
 
Žádné komentáře:
Okomentovat