výskyt motivu je zdůvodněn buď obsahem motivu předchozího, kompozicí díla, nebo jen požadavkem normy
leitmotiv: motiv, který se vícekrát opakuje, vrací se, stává se motivem hlavním nebo příznačným (např. motiv nešťastné, nenaplněné lásky, motiv osamocení, atd., v básních a dílech romantismu)
hledání souvislosti mezi motivem a vyššími složkami díla vede ke zjištění, že se motivy sdružují do skupin a vytvářejí téma díla
výběr motivů: závisí jistě v prvé řadě na záměru autora a na tom, co a s jakým cílem hodlá vnímateli sdělit, tedy na hlavní ideji díla, zároveň je však důležité brát ohled na jejich návaznost, jakmile autor vybral prvý motiv, limitoval tím již výběr z množiny všech možných motivů a musí brát v úvahu jen podmnožinu těch motivů, u nichž je možná návaznost na první motiv
počet prvků množiny možných motivů se výrazně snižuje tam, kde autor pracuje se silně normativním žánrovým modelem (např. u žánrové varianty detektivního románu)
naopak se zvyšuje tam, kde pracuje s žánrem relativně málo normovaným
vedle návaznosti na předchozí výběr motivů funguje působení zvoleného žánru, který má v povědomí autora i vnímatele vymezený okruh motivů, do značné míry též vliv literárního směru či proudu, v jehož rámci autor tvoří (např. v české dvorské lyrice 14. st. převažuje motiv nenaplněné lásky- vznikala pod vlivem trubadúrské poezie a německého minnesangu)
u některých autorů může být stupeň vazby k literárnímu proudu či směru různý a přizpůsobení inventáři oblíbených motivů větší nebo menší
motiv můžeme definovat jako: základní dynamickou složku díla, která vytváří epickou dějovost nebo lyrické napětí
estetická hodnota motivu:
tento pojem zavedl Billeskov- Jansen
klade si otázku:
existuje- li mezi motivem jako prvkem literárního díla a skutečností, kterou motiv vyjadřuje, dosti úzká vazba, aby mohl být motiv považován za koherentní (to je obecná hodnota motivu)
do jaké míry se motiv dotýká čtenáře v dané aktuální situaci (to je aktuální hodnota motivu)
existuje- li spojitost mezi jeho obecnou a aktuální hodnotou
Žádné komentáře:
Okomentovat