Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

II, SOCIÁLNÍ FAKTORY

• REFERENČNÍ SKUPINY = skupiny, které ovlivňují chování a postoje jednotlivce. Jsou
a) členské (primární a sekundární)
b) aspirační (žádoucí a nežádoucí)
 jejich vliv se mění podle typu výrobku ( u automobilů je silný, u másla ne)
 jejich vliv se mění po dobu životnosti výrobku
• RODINA ve fázi orientující rodiče přenášejí na svoje děti svoje hodnoty, normy, vzorce a spotřební postoje. Ve fázi tvarující se děti odpoutávají od rodiny, zakládají svou vlastní a do spotřebního chování vnášejí nové prvky.Vliv rodiny na spotřební chování se mění podle:
 životního cyklu rodiny (mladí bezdětní - malé děti - odrostlé děti - prázdné hnízdo)
 rozložení kupního rozhodovacího procesu v rodině (ženy kupují prádlo, muži kupují sekačku, oba kupují dovolenou, každý zvlášť kupuje kávu)
• ROLE A STATUSY

III, OSOBNÍ FAKTORY
• VĚK A ŽIVOTNÍ CYKLUS - v průběhu života se mění potřeby a tudíž i kupní chování, a dochází k důležitým přelomům v životě (rozvod, úmrtí člena rodiny atp.)
• POVOLÁNÍ - socioprofesní struktura společnosti předurčuje kupní chování jednotlivých profesních skupin
• EKONOMICKÉ PODMÍNKY - výše úspor a jmění, možnost vypůjčit si atp.
• ŽIVOTNÍ STYL = průnik aktivit , zájmů a názorů (AIO), ktrý dává obraz o celém člověku ve vztahu k jeho okolí. Existující vztahy mezi výrobky a skupinami kupujících podle životního stylu jsou předmětem zkoumání mktg odborníků.
• OSOBNOST A SEBEUVĚDOMĚNÍ, tj vztah člověka k okolí a jeho komplexní představa o sobě samém

Žádné komentáře:

Okomentovat