a) krátkodobé (taktické) - více detailní
b) dlouhodobé (strategické) - více obecné (tendence, struktury...)
Metody prognózování
1) KVALITATIVNÍ METODY
expertní úsudky
šetření záměrů zákazníků
delfská metoda
panelová diskuse
metoda historické analogie
2) EXTRAPOLACE ČASOVÝCH ŘAD
trend, perioda a náhodné vlivy lze spočítat statistickými metodami
3) KAUZÁLNÍ METODY
metoda vedouího trendu - změna závislého trendu v souvislosti na vedoucím trendu
regresní analýza - tendence změn závisle proměnných na změnách nezávisle proměnných
faktorová analýza - vzájemné vztahy mezi malým počtem ukazatelů (zákonitosti)
SEGMENTACE TRHU
= proces soustřeďování spotřebitelů do homogennějších skupin podle znaků, které mají vliv na jejich spotřební chování a postoje ke konkrétní nabídce.
A) homogenní preference (všichni zákazníci na trhu mají zhruba stejné preference, neexistují přirozené segmenty)
B) difuzní preference (spotřebitelské preference se výrazně liší, spotřebitelé jsou rozptýleni po celém prostoru trhu)
C) shlukové preference (spotřebitelé vytvářejí přirozené segmenty)
Žádné komentáře:
Okomentovat