Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1 - Hlavní faktory ovlivňující spotřební chování

I, KULTURNÍ FAKTORY
• KULTURA = umělé životní prostředí tvořené a) hmotnými kulturními artefakty (výrobky) a b) nehmotnými prvky (sociální normy, poznatky, ideje, sociální instituce).

Základní znaky kultury:
a) kultura je sdílená
b) kultuře se učíme
c) přechází z generace na generaci
d) kulturní relativismus
e) kultura je adaptivní => inovace (změny zvnitřku) a akulturace (změny zvenčí)
Kulturní prvky:
 spotřební zvyky
 pracovní poznatky
 jazyk
 tichá řeč
 hodnoty
 symboly
 tabu
 rituály

• SUBKULTURA
a) národnostních skupin
b) náboženských skupin
c) rasových skupin
d) zeměpisných oblastí

• SOCIÁLNÍ SKUPINY = 2 či více osob se stabilním vzorcem vztahů, kteří mají společné cíle a vnimají se jako skupina. Jsou to :
a) primární skupiny (těsná vazba, častý styk, důvěrné vztahy, dlouhodobost, malý počet členů, dobrovolnost a neformálnost)
b) sekundární skupiny (občasný styk, žádné osobní a důvěrné vztahy)
c) referenční skupiny
d) společenské vrstvy - elita
- vyšší střední (UMC)
- střední (MC)
- nižší střední (LMC)
- spodina (CC)
* každá z vrstev má jiné spotřební zvyklosti a chování

Žádné komentáře:

Okomentovat