1) u nových výrobků
a - politika vysokých cen a) prémiová (jedinečná pozice výrobku a málo pružná poptávka)
b) sbírání smetany (postupné snižování vysoké zaváděcí ceny)
b - politka nízkých cen - snaha rychle proniknout na trh, získat tržní podíl, rychlý obrat, vysoký objem výroby a nížit N na jednotku = strategie pronikání
c - tržní politika - cena se liší podle segmentů, v čase i podle teritorií, v zásadě existují dva typy tvorby ceny:
a) diskriminační tvorba ceny -prostorová diskriminace
-časová diferenciace
-osobní diferenciace
-výrobková diferenciace - modifikace výr.
-kvanitativní diferenciace
-diferenc. podle užití
b) propagační tvorba ceny = dočasné snížení cen pod úroveň ceníkových
- snížení cen značkových výrobků v obchodě (pozor na ztrátu image)
- sezónní pokles prodeje - pokles ceny
- hotovostní rabaty (kupón na dodatečnou slevu)
- prodej na úvěr s nízkým úrokem
- bezplatná záruka a servisní smlouva
- sleva na přemrštěné ceně
2. u výrobního sortimentu - maximalizuje zisk za celý sortiment
- cena výrobkové řady - rozdíly mezi výrobky v řadě jsou odraženy v ceně
- cena zvláštních doplňků
- ceny vázaných výrobků (příslušenství)
- dvoudílné ceny - cena zákl. výrobku + pohyblivý poplatek
- cena vedlejších produktů - stanovena tak, aby šlo snížit cenu hlavního
- cena souborů - cena souboru je nižší než souhrn cen jednotlivých výr.
Žádné komentáře:
Okomentovat