3 sloky čtyřveršové ( z nichž má každá jiné rýmy)a závěrečná sloka dvouveršová, rýmovaná sdruženě, tím je zdůrazňována pointa, protože se poslední dvojverší odtrhuje od předcházejícího kontextu i zvukově
14 veršů, není členěna na samostatné strofy, má pouze rýmovou pravidelnost
čtyřverší obvykle rýmována střídavě
oněginská strofa:
14 veršů, 3 čtyřverší (z nich je každé rýmováno jinak- první čtyřverší rýmováno střídavě, druhé sdruženě, třetí obkročně) a 1 dvojverší se sdruženým rýmem
je to vlastně obměna shakespearovské znělky
jedna z nejdůležitějších slok v novodobých literaturách
např. Puškinův Evžen Oněgin
italská balada (ballata):
drobná lyrická báseň,skládá se ze sloky čtyřveršové a desetiveršové (má stejný počet veršů jako znělka), přičemž se rýmuje 1, 4 a 14 verš
první verš první sloky se opakuje na konci druhé sloky buď celý, nebo rýmem
rýmové schéma je např. abba cdecdeeffa
balada francouzská (neboli Villonova, podle nejznámějšího pěstitele v 15.st.):
skládá se ze tří slok a dopěvu zvaného poslání (envoi)
sloky mívají rozložení rýmů libovolné, ale ve všech musí být tytéž
dopěv je po stránce tvarové stejný jako druhá polovina sloky
sloky mívají nejčastěji po 10 verších
poslední verše všech slok i poslání jsou refrénem (jinými slovy: poslední verš sloky se opakuje na konci všech slok ostatních)
refrén pointuje obyčejně hlavní myšlenku každé sloky, poslání je pointou celé básně
Žádné komentáře:
Okomentovat