Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

námět:

  • věcný“ obsah, oddělený od ideového hodnocení

  • ideová stránka je ovšem rozhodující pro výběr faktů i pro jejich řazení

  • u složitého literárního díla rozeznáváme základní téma a dílčí témata, jako témata jednotlivých kapitol


látka:

  • události, které dílo sděluje, jako předloha a námět

  • konkrétní literární zpracování určité události

  • látku tvoří něco, co existuje vlastně i mimo zkoumané dílo a co vytvořilo jeho „věcný“obsah

  • ve folklóru se některé látky po mnoho generací udržují a rozličně se stěhují, soupisem těchto látek se zabývá látkosloví

  • ztvárnění určité látky je výsledkem autorova výběru:

  • 2 linie:

  1. autor vybírá prvky ze svých vlastních zkušeností (mimoliterární skutečnost = námět) nebo z jiných literárních prací (předloha)

  2. autor vybírá z kombinačních možností způsob, jak jednotlivé prvky seřadit a z jazykového bohatství prostředky, kterých k vyjádření využije

  • klíčem ke zkoumání výstavby literárního díla je autorův postoj ke skutečnosti

  • autorův postoj ke skutečnosti: určuje, ke kterému literárnímu druhu autor sáhne, ale také se projevuje v autorském hodnocení látky

  1. humoristický postoj: autor odhaluje směšné nedostatky určitých postav, ale k postavám má vztah kladný, shovívavý

  2. satirický postoj: oproti humoru ostře odmítá zobrazený jev a odsuzuje jej jako škodlivý (Hašek, Havlíček)

  3. idylický postoj: vidí v zobrazeném jevu optimisticky jeho utěšenou stránku a tím jej idealizuje (Němcová, Čech)

  • autor sice své vztahy k látce eliminuje, hodnocení není výslovně naznačeno, čtenář k němu musí dojít sám, na rozdíl od explicitního hodnocení nevyplývá nepřímo z uměleckého zobrazení: implicitní je charakteristika postavy jejímu činu, explicitní je charakteristika výpočtem konkrétních vlastností

  • autorovým postojem se řídí i kompozice

  • postoj autora k látce se promítá také do toho, kterou ze základních estetických kategorií si pro způsob svého zobrazení zvolí:

  1. krásno: představuje něco výjimečného, co se vymyká z oblasti každodenních životních jevů a porušuje vžité obyčeje, jde o něco velikého, před čím člověk ustrne v úctě a obdivu

  2. tragično: vzniká tam, kde autor zobrazuje pád něčeho, čemu připisuje vysokou mravní hodnotu, v běžném hovoru se však obyčejně ztotožňuje tragično se smutných zakončením

  3. komično: spočívá v tom, že hrdina má nedostatky, které odsuzujeme, a proto se na něj díváme s určitým nadhledem a pocitem mravní převahy, v běžném hovoru splývá komično s humorem

Žádné komentáře:

Okomentovat