klasifikace podle tematiky, v antické literatuře rozlišení tematiky vysoké a nízké:
Žánry vysoké lyriky:
óda = chvalozpěv:
báseň, skladba oslavná, vysoký sloh
další žánrové varianty podle toho, co bylo tématem oslavení:
hymnus: nejvyšší hodnoty (antická božstva, vlast, apod.)
dithyramb: oslava boha vína Dionýsa (později se náměty rozšířily o jakékoliv projevy bujného veselí)
pajány: k oslavě boha Apollóna jako ochránce Múz (v novější literatuře je význam slova širší a paján znamená nepřiměřenou, nadsazenou chválu čehokoliv)
zpívá je jeden zpěvák
elegie (žalozpěv):
je definována tematicky i charakterem verše
je to báseň vyjadřující smutek
původně byla chápána jako projev žalosti nad ztrátou něčeho nám blízkého
žalozpěvy jsou známy i z evropského folklóru
obsah politický, válečná (ve starověkém Řecku)
využívala elegického dvojverší (elegické distichon): spojení hexametru a pentametru
nénie:
zpěv za zemřelé
pohřební píseň oslavující ctnosti zemřelého
zvláštní žánrová varianta elegie
žalm:
biblické hymnické zpěvy ve Starém zákoně- cyklus lyrických písní Žalmy krále Davida
náměty oslavné i žalostné
překládány do národních literatur
zabarven nábožensky
tematicky se vyznačuje oslavnými motivy, nepostrádá však ani projevy smutku a kajícnosti
jeremiáda:
souvisí také s biblickým textem
navazuje na nářek ve starozákonní knize proroka Jeremiáše
tzv. příležitostná poezie:
v renesanční a humanistické literatuře
věnovaná konkrétním osobám a konkrétním událostem
genethliacon: báseň k narozeninám nebo k narození
epithalamium: báseň k uzavření sňatku
enkomion: oslava určité osobnosti nebo instituce
soteria: blahopřání k šťastnému zachránění
epicedia: báseň k úmrtí či pohřbu
s ústupem významu příležitostné poezie v pozdějších etapách literárního vývoje tyto žánry přestaly tvořit součást genologického systému a staly se spíše součástí jeho historie
Žádné komentáře:
Okomentovat