Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

prvky, jimiž se verš liší od prózy:

    • stopy:

  • umělé hranice, při analýze verše slouží k tomu, abychom určili jeho charakter

  • rozlišujeme je podle toho, jak jsou v tomto úseku rozděleny těžké a lehké doby

  • těžká doba (teze): slabika, která je nositelkou metrického impulsu

  • lehká doba (arze): slabika, která ve stopě není nositelkou metrického impulsu

  • stopy můžeme rozdělovat podle:

  1. počtu slabik na:

  1. stopy dvouslabičné:

  1. trochej: tvoří jej teze a arze, schéma: x x

  2. jamb: tvoří jej arze a teze, schéma: x x

  3. spondej: skládá se ze dvou tezí, schéma: x x

  1. stopy tříslabičné:

  1. daktyl: po tezi následují dvě arze, schéma: x x x

  2. anapest: dvě arze předcházejí tezi, schéma: x x x

  3. amfibrach: arze, teze, arze, schéma: x x x

  1. pozice nositele metrického impulsu

  • podle toho, zda je ve stopě zařazena teze, rozlišujeme:

  1. stopy vzestupné: tj. takové, v nichž je teze na druhé nebo další pozici (jamb, anapest)

  2. stopy sestupné: mají tezi jako prvou slabiku (trochej, daktyl)

  3. stopy vzestupně sestupné: jako teze funguje druhá slabika, první a třetí slabika jsou arze (amfibrach)

  • česká metrika dává realizovat z těchto stop v rámci sylabotónické prozodie: trochej, daktyl a s určitými výhradami jamb

  • jamb: u sylabotónického prozodického systému je nositelem metrického impulsu počet slabik ve verši a rozložení přízvuků, v českých slovech je přízvuk na první slabice a eventuálně vedlejší přízvuk a na dalších lichých slabikách

  • pokud chce autor v české poezii využít jamb: musí na počátku verše zařadit nepřízvučné jednoslabičné slovo a na konec verše jednoslabičné slovo přízvučné, tím se dosáhne vzestupnosti, ale hranice stop je uvnitř slova- díky této formě je možné verš pokládat za jambický, ale může se také interpretovat jako verš trochejský s předrážkou (tj. nepřízvučnou slabikou na počátku metrické řady)- např. verše z Máchova Máje


Žádné komentáře:

Okomentovat