stopy:
umělé hranice, při analýze verše slouží k tomu, abychom určili jeho charakter
rozlišujeme je podle toho, jak jsou v tomto úseku rozděleny těžké a lehké doby
těžká doba (teze): slabika, která je nositelkou metrického impulsu
lehká doba (arze): slabika, která ve stopě není nositelkou metrického impulsu
stopy můžeme rozdělovat podle:
počtu slabik na:
stopy dvouslabičné:
trochej: tvoří jej teze a arze, schéma: x x
jamb: tvoří jej arze a teze, schéma: x x
spondej: skládá se ze dvou tezí, schéma: x x
stopy tříslabičné:
daktyl: po tezi následují dvě arze, schéma: x x x
anapest: dvě arze předcházejí tezi, schéma: x x x
amfibrach: arze, teze, arze, schéma: x x x
pozice nositele metrického impulsu
podle toho, zda je ve stopě zařazena teze, rozlišujeme:
stopy vzestupné: tj. takové, v nichž je teze na druhé nebo další pozici (jamb, anapest)
stopy sestupné: mají tezi jako prvou slabiku (trochej, daktyl)
stopy vzestupně sestupné: jako teze funguje druhá slabika, první a třetí slabika jsou arze (amfibrach)
česká metrika dává realizovat z těchto stop v rámci sylabotónické prozodie: trochej, daktyl a s určitými výhradami jamb
jamb: u sylabotónického prozodického systému je nositelem metrického impulsu počet slabik ve verši a rozložení přízvuků, v českých slovech je přízvuk na první slabice a eventuálně vedlejší přízvuk a na dalších lichých slabikách
pokud chce autor v české poezii využít jamb: musí na počátku verše zařadit nepřízvučné jednoslabičné slovo a na konec verše jednoslabičné slovo přízvučné, tím se dosáhne vzestupnosti, ale hranice stop je uvnitř slova- díky této formě je možné verš pokládat za jambický, ale může se také interpretovat jako verš trochejský s předrážkou (tj. nepřízvučnou slabikou na počátku metrické řady)- např. verše z Máchova Máje
Žádné komentáře:
Okomentovat