Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Volný verš:

  • prozodický systém, začal se prosazovat ve světové literatuře až koncem 18. st.

  • upouští od využití přízvuku, počtu slabik i kvantity jako metrických impulsů

  • směřuje k realizaci veršů o zcela rozdílném počtu slabik

  • současně hodně používaný

  • v poezii hojný koncem 19. st.

  • protože jeho jedinou konstantou je na syntaxi nezávislé (tedy „volné“) členění jazykového projevu, má volný verš nekonečně mnoho různotvarů

  • má- li mít estetickou účinnost, „volné“ členění se nesmí stát libovolným, tj. z členění na verš musí vyplývat významové kvality- např. přesahy mají význam pro báseň

  • básníci často upouštějí od interpunkce

  • někdy se ruší i psaní velkých písmen nebo se píší majuskule na začátku každého verše, nebo označuje graficky počátek verše verzálami

  • verše různě dlouhé, rýmované i nerýmované

  • metrickým impulsem je zde často intonace, ale na rytmickém uspořádání verše se také mohou podílet pauzy uvnitř verše a zejména na konci veršů

  • často přesah (enjambement)-větný celek přesahuje z jednoho verše do druhého


  1. Tradiční veršové útvary.


oktosylab:

  • osmislabičný rýmovaný verš trochejského nebo (ve verši zpěvním jambického) spádu typický pro staročeskou poezii (latinskou i českou)

  • ve středověku nejoblíbenější verš přízvučné poezie latinské a téměř výlučný rozměr staročeské mluvní (recitační) poezie

  • zpravidla rýmovaný, v české literatuře se vyskytuje jako verš čistě sylabický, trochejský i jambický

  • Oktosylab trochejského spádu s asonancemi v sudých verších je národním veršem staré literatury španělské (Píseň o Cidovi)

  • je znám i ze slovanského folklóru

Žádné komentáře:

Okomentovat