Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3. Obsahové hledisko managementu

- je rozdílné podle jednotlivých autorů
a) Taylor - Fayol - Weber - klasický management
b) H. Kontz - 6 škol
c) H. Chung - pět přístupů
a) Taylor - Fayol - Weber - klasický management
- počátek 20. století
- dnes návrat k těmto myšlenkám, neboť nové dnešní poznatky vychází právě z klasického managementu
aa) Vědecké řízení (Taylor)
- "systém úkolů" - exaktnost, harmonie, spolupráce, produktivita, max. výkon
F. Taylor Principles of scientific mngt: zdůrazňoval kvalifikaci na urč. dílčí úkoly; zavedl normování => růst produktivity práce srovnatelný se zavedením elektřiny (300%, mydy o 25%)
Gannt: Organizing for work - plánovací diagramy, později rozvoj během WWIů odměňování za překračování normy (jak dělníků, tak vedoucích)
Gilbreth: Applied motion study - pohybové studie, 17 zákl. pohybů therblings; základy "ergonomie"; měli 12 dětí, tam uplatňovali mng. přísupy
ab) Správní řízení (Fayol)
"Všeobecná a průmyslová správa"
- řízení celku z pohledu "top managementu" - narozdíl od věd. mngtu
- funkce správy - plánování, organizování, přikazování, koordinace, kontrola
ac) Byrokratické řízení (Weber)
"Základy socioekonomiky, hospodářství a podniku"
- společ. moc a pořádek v řízených kolektivech - důraz na formální stránku organizace
- silná pruská filozofie pořádku
- systém byro = koncepce řízení - byrokratičtí odborníci jako klíč k rozvoji
- racionalizace kolektivní činnosti
- neefektivnost, překážky, bariéry
- 6 principů byrokratické orgce - dělba práce, definice práv a povinností, soustava pravidel, vedoucí prac. neosobní a spravedlivý, práce je služba s pravidly, vedoucí musí vytvářet podmínky pro pořádek, stabilitu a efektivnost
b) Behaviorální škola - zdůrazňuje motivaci zaměstnanců jako klíčový determinant organizačního a manažerského úspěchu

Žádné komentáře:

Okomentovat