Prodávající mohou přistupovat k trhu třemi způsoby:
1. hromadný mrg
2. výrobkově rozmanitý mrg
3. cílený mrg = segmentace trhu, tržní cílení, tržní umisťování
Segmentace trhu
- spotřebitelé jsou soustřeďováni do homogenních skupin mající stejné potřeby a stejně reagující na mrg. akce
- spotřebitelé jsou soustřeďovány do homogenních skupin podle znaků, které
mají vliv na chování na trhu a na postoje ke konkrétní nabídce, vedou k nutnosti diferencovat mrg. přístupy těmto skupinám
Rozdělení trhu vede k rozdělením do několika skupin:
1. velká část trhu = tržní segment
2. menší část trhu = tržní výklenek
Postupy segmentace trhu
- segmentace trhu se musí periodicky opakovat, neboť tržnís segmenty se mění
- pravidelná segmentace může odhalit zakopaný trh
1. Fáze dotazování
- provádění neformálních rozhovorů se zaměřením na skupiny zákazníků s cílem porozumět jejich motivacím, postojům a chování, na základě toho se sestaví dotazník, který se předkládá vzorku spotřebitelů
- obsah dotazníku: * vlastnosti a jejich význam
* značka
* způsob používání
* demograf., psycholog. ...údaje o respondentech
- vzorek musí být dostatečně velký pro získání dostatku informací o segmentu
2. Fáze analyzování
- aplikace faktorové a shlukové analýzy pro odstranění vysoce odlišných proměnných a pro vytvoření urč. počtu max. odlišných segmentů
3. Fáze profilování
- vymezení profilu každého shluku podle různých postojů - chování, demograf., psychol.; určení charakteristik a velikosti segmentů
Žádné komentáře:
Okomentovat