škola mezí růstu (D. a D. Meadowsovi)
- zkoumá vzájemnou podmíněnost celosvětového vývoje – obyvatelstva, produkce, znečištění prostředí a vyčerpání přírodních zdrojů; také vývoj životní úrovně jako produkt na 1 obyvatele
- limity růstu – vyčerpanost půdy, nerostných surovin, klesá produkce
- omezení výroby – regulace porodnosti
teorie endogenního růstu (Romer, Lucas, Barro)
- rozdíly mezi rozvinutými a méně rozvinutými zeměmi způsobeny technologickým pokrokem – má endogenní charakter – je generován silami uvnitř ekonomiky
ekonomická síla a úroveň
ekonomická síla – absolutní výše produktu za určité období
ekonomická úroveň – relativní výše produktu, tj. produkt k celkovému počtu obyvatel (HNP/1 obyv.)
Pro hodnocení úrovně je potřeba mezinárodního srovnání, je třeba ale přepočíst měnu na společnou měnu (USD) a to aktuálním nominálním měnovým kurzem k určitému datu, nebo průměr za období. Často používán přepočet podle parity (rovnosti) kupních sil národních měn (kvůli výkyvům v kurzech).
Žádné komentáře:
Okomentovat