I. Excelentní pozice umožňující využívat příležitostí, riskovat při umisťování zdrojů
• Při koncentraci na stávající trh se použijí strategie penetrace na trh, rozvoj trhu a vývoj produktu.
• Při přebytku zdrojů použít všechny druhy integračních strategií.
• Při pevné vazbě na jeden druh produktu se doporučuje přijmout strategii koncentrické diverzifikace
II. Je potřebné se koncentrovat na příčiny slabé konkurenční pozice
• Protože je to kvadrant s rychlým nárůstem trhu, doporučuje se použít intenzivních strategií (penetrace, rozvoj trhu, vývoj výrobku).
• Pro zlepšení konkurenční pozice se někdy používá strategie horizontální integrace. Když se nepodaří zlepšit konkurenční pozici, je nebezpečí, že bude nutné použít strategii prodeje části firmy nebo likvidace.
III. Firma musí přijmout rychlá opatření neboť hrozí likvidace.
• Proto se doporučuje omezení aktiv nebo jejich přesun, omezení nákladů a při úspěšných základních zásazích uvažovat o koncentrické, horizontální nebo složené diverzifikaci.
• Při neúspěšných zásazích zbývá prodej nebo likvidace firmy.
IV. Firma má dobrou konkurenční pozici, ale pracuje v nerostoucím odvětví. Firma musí diverzifikovat svůj program do odvětví, která slibují rozvoj.
• Doporučují se proto všechny druhy strategií diverzifikace nebo strategie Joint – Venture
f.) Matice strategické pozice
Poradenská firma Mc. Kinsey pro GE = Matice GE
Zpracovává se pro jednotlivé obory (někdy produkty).
Většina pro určitý segment.
Střed kruhu – výsledné hodnocení dvou parametrů.
Průměr kruhu – dohodnutý parametr objemu (např. tržby).
Parametry hodnocení:
a.) Konkurenční pozice
Princip srovnání s rozhodujícím konkurentem na segmentu trhu:
- podíl na trhu
- kvalita produktu
- kvalita nabízených služeb
- prodejní síť
- reputace značky
- nákladovost produktu
- investiční schopnost firmy
- využití kapacit firmy
- finanční pozice firmy
- kvalita lidských zdrojů
- pozice ve výzkumu, vývoji, inovační schopnosti
b.) Přitažlivost (atraktivnost) trhu
Hodnotí se většinou určitý segment trhu:
- velikost segmentu
- růst poptávky
- ziskovost (úroveň cen) v segmentu trhu
- vstupní bariéry do segmentu trhu (čím vyšší složitost vstupu na trh tím vyšší hodnocení)
- rivalita (konkurence) na segmentu trhu (čím nižší tím větší hodnocení)
- silná vyjednávací pozice zákazníka (čím silnější zákazník, tím nižší hodnocení)
Žádné komentáře:
Okomentovat