1.) Minimalizace nákladů (ceny) – standardizace výroby, strategie je použitelná zejména pro skupiny zákazníků s velkou citlivostí na cenu, se snížením nákladů (ceny) se předpokládá převzetí většího podílu trhu
2.) Diferenční strategie – unikátní produkty s vyšší cenou, rozhodující nejsou pouze parametry, ale rovněž servis, údržba, sociální a ekologické parametry, je nutná důkladná studie preferencí zákazníka
3.) Strategie zaostření – pro poměrně malý okruh zákazníků (výklenek trhu), cenu si volíme, vždy musíme být lepší než konkurence
Vize podnikatelského záměru – základ formulace strategie
POSLÁNÍ, MISE, MISSION STATEMENT
- co je náš podnikatelský záměr, zdůvodnění jeho existence, základ pro stanovení dlouhodobých cílů a strategie jejich dosažení
- umožňuje konfrontaci alternativ
- zákaznická orientace – ale nenabízej mi věci, ale idea, emoce, ambice, pocity, přínosy
- deklaruje rovněž aspekty přínosů, ale ke všem zainteresovaným
Význam pro interní politiku podniku
- jednota názorů, tón, klima, ztotožnění se s cíly, možnost hodnocení výsledků, je vhodné zpracovávat vizi společně v týmu managerů
Důležité části vize
1.) Tržní cíle (marketing)
- místo působení, segment trhu, produkt
2.) Organizační cíle
- struktura vedení, informační a řídící toky, systém plánování
3.) Finanční cíle
- náklady, cena, zisk, cash-flow
4.) Personální zajištění
Návod k sestavení vize
1.) Zákazníci
2.) Produkt a jeho výjimečnost
3.) Trh
4.) Technické a užitné přednosti produktu (výsledek výzkumu)
5.) Strategie (např. růst, ziskovost)
6.) Filosofie záměru
7.) Vliv na koncepci a postavení podniku (např. konkurenční pozice)
8.) Veřejná image (prezentace k veřejnosti)
9.) Sociální koncepce (zaměstnanci, zákazníci, okolí)
Žádné komentáře:
Okomentovat