– obdobně jako obec, je veřejnoprávní korporací; péče o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů a chrání též veřejný zájem; pokud zákon nestanoví jinak, jde vždy o samostatnou působnost (do samostatné působnosti patří hl. záležtosti v § 35, 36, 59; dále péče o komplexní územní rozvoj)
– orgány kraje:
– zastupitelstvo kraje, rada kraje, hejtman kraje, zvláštní orgány kraje, krajský úřad
– zastupitelstvo – může si zřizovat výbory – obligatorně finanční, kontrolní a výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost; je-li tam alespoň 10 % jiné národnosti než české => výbor pro národnostní menšiny; rada si může zřizovat komise; správa kraje v rozsahu stanoveném zákonem – § 35 – 38; má právo vyhradit si další pravomoci v samostatné působnosti mimo pravomoci vyhrazené radě; jsou dvě skupiny vyhrazených pravomocí zastupitelstva: veřejnoprávní záležitosti a majetkoprávní záležitosti
– rada kraje – je výkonným orgánem – rozhodovat v přenesené působnosti může jen, stanoví-li to zákon; také dvě skupiny působnosti; odpovídá zastupitelstvu
– hejtman – zastupuje kraj navenek; má zástupce, a spolu s nimi volí zastupitelstvo z jejich členů; taxativní stanovení působnosti – § 61 odst. 3 KZř
– krajský úřad – zabezpečení veřej. správy na území kraje – přenesená i samostatná působnost; plní funkce regionálního správního úřadu; tvoří ho ředitel a zaměstnanci kraje zařazení do kraj. úřadu; člení se na odbory, oddělení, sekretariát ředitele a sekretariát hejtmana; v čele je ředitel; za plnění úkolů v samostat. i přenesené působnosti odpovídá hejtmanovi
– spolupráce krajů – § 24, 25; nemůže být členem občan. sdružení ani členem svazku obcí; může vstupovat do regionálních seskupení se zahraničními partnery
Žádné komentáře:
Okomentovat