– je oprávněna ho podat FO nebo PO, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřej. moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručená ústavním pořádkem
– zde se zásahem rozumí konkrétní rozhodnutí ve spr. řízení, bezprostřední zásah úřední osoby n. jiné autoritativní opatření, nikoli právní předpis
– účastníci jsou stěžovatel a orgán veřejné moci, proti jehož zásahu stížnost směřuje; vedlejšími účastníky jsou hlavně účastníci předchozího řízení
– je nepřípustná, pokud stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky X ÚS může povolit výjimku
– lze ji podat jen do 60 dnů ode dne právní moci posledního procesního prostředku k ochraně a není-li ho, ode dne, kdy došlo ke skutečnosti, kt. je předmětem stížnosti
– nemá odkladný účinek X ÚS ale může vykonatelnost na návrh stěžovatele odložit
– ÚS rozhodne nálezem, jímž buď zcela / částečně vyhoví nebo zamítne
– nálezy se zatím dotýkaly zejména: rozhodnutí spr. soudů, jimiž byla žaloba proti rozhodnutí spr. orgánů zamítnuta; jiné zásahy spr. orgánů aktivní povahy; jiné zásahy spr. orgánů spočívající v jejich nečinnosti
– nálezem ÚS byl rozšířen pojem "jiného zásahu" => je jím i nečinnost při výkonu pravomocí, jímž by zabránily provádění stavby bez právně účinného stavebního povolení a také pokračování v zahájeném spr. řízení, když ÚS zakázal pokračovat
– ÚS je vázán svými názory a při pozdější stížnosti v obdobné věci by ho mohl změnit jen na základě usnesení pléna kvalifikovanou většinou
Žádné komentáře:
Okomentovat