Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ÚSTAVNÍ SOUD

nezabývá se jen ústavností, ale i zákonností aktů

pravomoci:

rozhodování o zrušení právních předpisů nebo jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem n. zákonem

jde o rozpor s nařízením vlády, pr. předpisy ministerstev a jiných spr. úřadů, pr. předpisy a obecně závazné vyhlášky orgánů územní samosprávy

návrh na zrušení může podat vláda, skupina alespoň 25 poslanců n. 10 senátorů, senát ÚS, zastupitelstvo kraje, veřejný ochránce práv a ten, kdo podal ústavní stížnost; jen ohledně pr. předpisu vydaném územním samosprávným celkem – ministr vnitra, věcně příslušný ministr a zastupitelstvo obce

návrh je nepřípustný, jestliže tyto pr. předpisy pozbyly před doručením k ÚS platnosti n. dosud nebyly vyhlášeny ve Sbírce zákonů n. jiným stanoveným způsobem

o návrhu rozhoduje Plénum ÚS; účastníkem je navrhovatel a ten, kdo předpis vydal; posuzuje se ústavnost a zákonnost z hlediska obsahu předpisu, způsobu přijetí a způsobu vydání

dojde-li ÚS k závěru, že předpis je v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem => vydá nález, kde se takový předpis zrušuje – dnem, který tam určí, zaniká platnost

Žádné komentáře:

Okomentovat