tenzóna:
skládala se ze tří dílů, z nichž první čtyřveršový díl určoval téma, po němž následovaly čtyři decimy prvého dílu a čtyři decimy dílu druhého, tj. zpracování tématu prvým a druhým básníkem
znělka (sonet):
žánrová forma mající zastoupení již v renesanční literatuře
ještě v současnosti má produktivní charakter
skládá se ze 14 veršů rozdělených do 4 strof
prvé dvě strofy jsou čtyřveršové- kvarteta
druhé dvě jsou tříveršové- terceta
původně byl normován počet slabik ve verši (10 slabik, je- li verš sonetu trochejský, 11- jambický)
určeno bylo i schéma rýmu kvartet: abba- tyto normy platily jen pro klasický sonet
v pozdějším vývoji: sonet koncipován jako čtrnáctiveršová a na strofy dále nečleněná báseň (Mácha), jindy se mění pořadí kvartet a tercet, upouští se od využití rýmu a popřípadě se nahrazuje desetislabičný verš veršem jiného rozměru, např. dvanáctislabičným alexandrínem
sonety bývaly někdy spojovány do vyššího celku- věnec sonetů
např. milostná, Francesco Petrarca- Sonety Lauře
litanie:
prosebné modlitby, stálé opakování proseb a apostrofování Boha
graduál:
zpěv shrnující mešní zpěvy k potřebám literárních bratrstev
kancionál:
sbírka náboženské chórové lyriky k soukromé potřebě, např. Jistebnický kancionál
Světská lyrika středověku:
trubadúrská poezie
milostná píseň
sestina
alba
žákovská lyrika
Žádné komentáře:
Okomentovat