2. Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)
Poprvé se tato myšlenka objevuje koncem 60. let (Kanada, USA, Nizozemí). Proces posuzování je vyjádřením principu prevence v právu živ. prostředí - cílem EIA je posoudit u závažných akcí jejich případný negativní vliv na živ. prostředí , a to ve stadiu, než jsou tyto činnosti povoleny!. Účelem je posoudit tyto vlivy komplexně (vzájemné vazby, vliv na celý systém živ. prostředí). Je třeba do rozhodovacího prostředí vtáhnout širokou veřejnost (zjistit její názor dříve, než je stavba nebo činnost schválena a předejít tak možným problémům).
Mezinárodně právní úprava: řada aktivit má vliv na živ. prostředí i v jiných státech (zejména sousedních) – např. velké chemické závody. Z tohoto důvodu se začalo pracovat na mez. úmluvě – uzavřena r. 1991 – Espoo úmluva o posuzování přeshraničních vlivů na živ. prostředí – smluvní strany mají povinnost informovat sousední státy o aktivitách, které mohou mít dopad na jejich živ. prostředí (povinnost poslat veškeré podklady ke stavbě, připomínky zapracovat do povolení a vypořádat se s nimi, povolení druhému státu zaslat). Přílohou smlouvy je seznam činností , u kterých tento postup přichází v úvahu (dálnice, plynovody, tepelné elektrárny,…) Státy mají povinnost zajistit trv. poprojektovou analýzu – tj. zda byly dodrženy všechny požadavky a podmínky z EIA.
Komunitární právo: r. 85 vydána směrnice, která upravovala posuzování vlivů některých soukromých a veřejných projektů na živ. prostředí. Novelizována byla r. 1997. Členské státy musí zajistit, že určité projekty, které v důsledku své povahy, velikosti nebo umístění by mohly mít vliv na životní prostředí, budou posouzeny z hlediska tohoto vlivu , a to před vydáním příslušného povolení. Směrnice rozlišuje 2 skupiny aktivit:
- činnosti (projekty), které je třeba vždy posoudit z hlediska jejich vlivu na živ. prostředí (např. dálnice, velké železnice) – pro ně je proces EIA obligatorní
- činnosti, u nichž je možno zvážit , zda se budou posuzovat z hlediska vlivu na živ. prostředí – toto zvážení se děje v tzv. zjišťovacím řízení
Pro proces posuzování nestanoví komunitární právo žádná přísná pravidla – je to ponecháno na uvážení členských států. Správní orgány musí výsledky posuzování vtělit v podobě podmínek do příslušného povolení. Na rozdíl od naší pr. úpravy je posuzování součástí povolovacího řízení.
Žádné komentáře:
Okomentovat