Zahrnuje komponenty, resp. globální faktory strategické změny:
S - strategie,
S - struktura včetně systémů,
K - kultura včetně stylu řízení, spoluzaměstnanců a jejich dovedností.
Jednotlivé komponenty se definují následovně:
Strategie je záměrné nebo vynucené rozhodnutí o dalším vývoji organizace, který je možný z hlediska vnějšího prostředí; strategie vymezuje změny v působnosti a aktivitách hlavních vnitřních oblastí a usiluje o zachování nebo zvýšení schopnosti organizace.
Struktura je vnější formální podoba vztahů a vazeb rolí a skupin činností uvnitř organizace.
Kultura je soubor hodnot, postojů, mínění a způsobů chování lidí vytvářející jedinečnost organizace.
Mezi těmito globálními faktory existují silné korelační závislosti, které jsou z hlediska teorie praxe řízení výrazné, prokazatelné a s konkrétní obsahovou náplní - viz obr.
Obsahová náplň se stručně vymezuje následovně:
Vůdcovství je živé a symbolické, v manažerském týmu nebo v osobě manažera ztělesněné pojetí „jak u nás děláme věci“.
Paradigma vyjadřuje představu „jak u nás děláme věci“; je „prámem“, „vorem“ spojujícím „tvrdé“, hmatatelné organizační procesy s procesy „měkkými“, nehmatatelnými
Pojem paradigma je svým původem spjat s pojmovým aparátem společenských věd, zejména filosofie. Paradigma se zpravidla vztahuje k určité epoše, v níž se stává vůdčí světonázorovou orientací. Paradigma je určitá teoretická koncepce, která se rozšířila za hranice svého původního oboru a i tam ovlivňuje způsob nazírání na problémy, jejich vysvětlení a řešení.
Poslání vyjadřuje účel, cíl a hodnoty organizace a definuje obory podnikání a očekávané odměny zúčastněných.
Žádné komentáře:
Okomentovat