1. Zavedení bariér nových vstupů
Bariéry nových vstupů na trh mohou být zavedeny formou:
- zvýšení kapitálových nákladů vstupu
- zavedení výjimečných podmínek
- ovládnutí distribučních kanálů.
V prvním případě jde o dosažení stavu, kdy pro nový vstup na trh se zavádí bariéra nezbytných vysokých investic do informační technologie. Připomeneme-li dřívější příklad společnosti American Hospital Supply, jde nesporně o tento případ. Tím, že společnost realizovala počítačovou síť propojující ji s jejími zákazníky, vytvořila bariéru pro případné nové vstupy, které by musely investovat minimálně do podobné sítě.
Výjimečné podmínky zavedla společnost Merrill Lynch ( viz předchozí kapitola) při uvedení svého systému komplexních služeb (zprostředkovatelské, auditní, úvěrové, kreditní karty), které jsou jen velmi obtížně rychle napodobitelné.
Vytvoření maloobchodních řetězců typu Karstadt, Ahold apod. nabízejících prodej v hypermarketech vybavených sítí kontrolních pokladen se snímači čárového kódu (tzv. systém EPOS - electronic point of sale) se všemi přednostmi pro obchodníky, ale i pro kupující, jak jsme již hovořili dříve, je příkladem ovládnutí distribučních kanálů. Případný nový vstup zde znamená značné investice, aby mohlo být dosaženo srovnatelné nabídky pro zákazníky.
2. Odstranění bariér nových vstupů
Tato strategie je právě opačného charakteru oproti té předchozí. Jde o pozici nově vstupujícího podnikatelského subjektu na trh, přičemž informační technologie slouží k prolomení existujících bariér vstupu. Lze toho například dosáhnout:
- změnou nákladové struktury oboru
- vytvořením nových distribučních kanálů.
Žádné komentáře:
Okomentovat