Na úrovni strategické by měla informační technologie podporovat zvolenou rozvojovou strategii podniku. Je třeba posoudit, zda informační technologie uplatněné v podniku disponují potenciálem pro implementaci této strategie a případně realizovat změnu strategického informačního systému. V zásadě může jít o jednu ze tří typů strategií:
· snaha o dosažení co nejnižších nákladů produkce
· diferenciace výrobků nebo služeb
· snaha o zvýraznění pozice na trhu.
V rámci první uvedené strategie se jedná o uplatnění takových systémů, jako je automatizované řízení zásob, plánování a řízení výrobního procesu, systému objednávek, automatizaci evidenčních agend a administrativních prací, ale také uplatnění systémů CAD v konstrukci, robotiky ve výrobě apod. Společným znakem těchto a podobných systémů je racionalizace vnitřních procesů v podniku s cílem snížení nákladů ať už přímých nebo režijních. V našich podmínkách má tato strategie hlubokou tradici.
Diferenciace znamená dosažení jedinečnosti firmy nebo jejích výrobků či služeb v očích zákazníků. Klasickou formou diferenciace je obchodní značka tradovaná a spojovaná s vynikajícími produkty dané firmy. Diferenciaci lze dosáhnout řadou cest: komplexními službami, kvalitním servisem, uplatnění důmyslných technologií. Pomocí informačních technologií je možné realizovat strategii diferenciace řadou konkrétních cest. Například již zmíněný systém on-line propojení se zákazníkem realizovaný u Moravia banky, realizace horkých linek (například firma Software602 Praha) dovolujících zákazníkovi okamžitě konzultovat vzniklý problém s dodavatelskou firmou, poskytnutí služeb expertního systému. Sem patří i iniciativy firem IBM či Microsoft poskytující vysokým školám bezplatně některé své hardwarové a softwarové produkty s cílem posílit jméno firmy u budoucích zákazníků a tím i samozřejmě svůj budoucí trh.
Žádné komentáře:
Okomentovat