Model „7S“
Koncept, resp. rámec či model „7 S“, byl vyvinut poradenskou firmou Mc Kinsey & Company pro potřeby komplexní analýzy managementu.
Svým obsahem i metodologicky je model „7 S“ důsledným systémovým analytickým přístupem, který vychází ze vzájemné podmíněnosti sedmi významných faktorů v manažerské činnosti. Mírou jejich kvality a harmonické integrace je podmíněna i úspěšnost řízení.
Dílčí faktory jsou heslovitě nazvány tak, aby každý z nich začínal „S“. Jsou to:
- strategie (strategy),
- struktura (structure),
- spoluzaměstnanci (staff),
- systémy řízení (systems),
- sdílené hodnoty (shared value),
- styl manažerské práce (style),
- schopnosti, resp. dovednosti (skills).
Strategií se rozumí programové stanovisko vrcholového vedení firmy k jejímu dalšímu rozvoji (např. ve formě dokumentu). Zachycuje vymezení a uspořádání soustavy cílů rozvoje dané organizační jednotky (podniku, závodu, divize apod.) v prostoru a čase, volbu postupu jejich dosažení (včetně podmínek a předpokladů). Předpokládá i zabezpečení pružného, někdy i průběžného způsobu adaptace cílů na změny a příležitosti podnikatelské činnosti a postupy jejich dosažení. Hybnou silou strategie, a tím i dlouhodobější podnikatelské činnosti, jsou inovace faktorů i činností reprodukčního procesu (výrobků, služeb, technologií, kvalifikace pracovníků, procesů organizování i jejich struktur apod.).
Žádné komentáře:
Okomentovat